Астрономите откриха може би най-яркия обект във Вселената с черна дупка, поглъщаща слънце на ден
Снимка: nbcnews.com
NBC News | 2024-02-20 | 10:06:35

КЕЙП КАНАВЕРАЛ, Флорида — Астрономите откриха може би най-яркия обект във Вселената, квазар с черна дупка в сърцето му, която расте толкова бързо, че поглъща еквивалента на слънце на ден.

Квазарът-рекордьор свети 500 трилиона пъти по-ярко от нашето слънце. Черната дупка, захранваща този далечен квазар, е повече от 17 милиарда пъти по-голяма от нашето слънце, съобщи екип, ръководен от Австралия, в понеделник в списание Nature Astronomy.

Въпреки че квазарът прилича на обикновена точка в изображения учените си представят свирепо място.

Въртящият се диск около черната дупка на квазара — светещият завихрен газ и друга материя от погълнати звезди — е като космически ураган.

„Този ​​квазар е най-жестокото място, което познаваме във Вселената“, казва водещият автор Кристиан Улф от Австралийския национален университет в имейл.

The Европейската южна обсерватория забеляза обекта J0529-4351 по време на проучване на небето през 1980 г., но се смяташе, че е звезда. Той не беше идентифициран като квазар - изключително активното и светещо ядро ​​на галактика - до миналата година. Наблюденията с телескопи в Австралия и пустинята Атакама в Чили го потвърдиха.

„Вълнуващото нещо за този квазар е, че той се криеше на видно място и преди това беше погрешно класифициран като звезда“, Приямвада от Йейлския университет Натараджан, който не е участвал в изследването, каза в имейл.

Тези по-късни наблюдения и компютърно моделиране са установили, че квазарът поглъща еквивалента на 370 слънца годишно - приблизително едно ден. Допълнителен анализ показва, че масата на черната дупка е 17 до 19 милиарда пъти по-голяма от тази на нашето слънце, според екипа. Необходими са повече наблюдения, за да разберем скоростта на растежа му.

Квазарът е на 12 милиарда светлинни години и съществува от ранните дни на Вселената. Една светлинна година е 5,8 трилиона мили.

Асошиейтед прес